تحميل رواية إسكاريا pdf – إيمان محمد موسى

13٬431

تحميل رواية إسكاريا pdf – إيمان محمد موسى انها رواية مبنية على طراز الملاحم.. هناك كائنات خيالية متنوعة (بشر، غيلان، ظلال، إلخ).. وممالك متحاربة.. وكائن شرير قديم على وشك العودة.. ونبوءة عن مختار..
عندما انتهيت من الجزء الأول، شعرت بالفضول والرغبة في انتظار الجزء الثاني.. وهذا في حد ذاته مؤشر للوقع الإيجابي للعمل.
أعجبني خفة ظل العلاقة بين (هرمون) و(آدم).
وكذلك تفصيلة مرحلة الاختبار الذي يتعرض له المقبلون على الزواج في أسكاريا.
تفكير المؤلفة وتصميمها للغز الخاص بقتل الغيلان، وأنه كان سببًا غير مباشر في القضاء على جميع الغيلان فيما بعد.
هناك نقطة ذكية أخرى، تتعلق بالخمسة أيام التي تلت اختبار البئر.
قدمت المؤلفة عملًا يتوفر مبدئيًا يتوفر فيه درجة مقبولة من التسلية والخيال، يكفي أنها قدمت اجتهادًا في لون أدبي يعاني من النقص الشديد عربيًا، لكن هذا لا يتعارض مع توقعي أن لديها إمكانية للتطور إلى ما هو أفضل وأفضل في الأعمال القادمة بإذن الله.

رواية إسكاريا – إيمان محمد موسى

الفصحى اللي استخدمتيها كانت مستواها حلو ولا هي ضايعة ولا فيها كلام صعب، بالعكس على قد ما كان في دقة وتوغل جامد في الوصف إلا إن لغتها كانت ممتعة في القرآءة جدا وبسيطة.

* أسلوبك* في الوصف عجبني جدا، بتوصفي التفاصيل بدون ما ترغي كتير، واللي هو بتجيبي المفيد بحب أنا التفاصيل أوي، وفي بعض المواضع استخدمتِ كلمات عميقة في الوصف ودا كان بيخلي المعنى له إحساس جوايا أنا.
*الأحداث* بقى، أنا من كتر ما بقرأ روايات بقيت اقدر اتوقع اللي هيحصل ولما ألاقيني فاهمة الأحداث قبل ما اقرأ مش بكمل لأن الرواية فقدت عنصر الشغف عندي، لكن روايتك كلها أحداث غريبة غير متوقعة، متوقعتش غير إن في حاجة هتجمع أديري وآدم بس لكن هتكون إيه هي معرفش وطلعت حاجة مجتش على بالي خاالص، ف دا كان مخليني دايما عايزة أعرف إيه هيحصل، وكل مرة كنتِ بتفاجئيني بالأحداث وغرابتها.
*الأفكار* مقدرش اوصفها غير إنها مجنونة جدا وغريبة ودا اللي كان مخلي الرواية ممتعة جدا.
*الفصول* مش طويلة ودا بالنسبة لواحدة كسولة زيي ميزة جدا يعنيمملتش منها بالعكس الفصل كان حجمه كويس وبينتهي على حدث يخليني عايزة أكمل عشان اعرفه.
*أسماء* الشخصيات عجبتني جدا.
كان نفسي بس الرواية تكون أطول من كدا.
واضح جدا أنكِ بزلتِ فيها مجهود جامد، ودي البداية لسه، أنا شايفاكِ بعد كام كتاب كمان وخبرة أكتر هتبهرينا جامد إن شاء الله وهتبقي كاتبة كبيرة.
تحميل رواية إسكاريا pdf – إيمان محمد موسى
تحميل رواية إسكاريا pdf – إيمان محمد موسى

حاليا بالمكتبات وغير متوفر الكترونيا

تحميل 

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More